استعدادیابی و روش‌های شناسایی آن

مقدمه

استعدادیابی، موضوع اصلی بحث ما است. برای اینکه آینده بهتری برای خود یا فرزندانمان خلق کنیم، باید بستر لازم برای کشف و رشد استعدادها را فراهم کنیم. اگر این مسیر به ‌خوبی انجام شود، علاوه بر تضمین سلامت روانی افراد، تحرک و پویایی فرد و جامعه تامین می‌شود. باید به این نکته اشاره کنیم که توانمندی‌های فکری و جسمی افراد با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل، افراد مختلف برای رشته‌های هنری، ورزشی و تحصیلی متفاوتی مناسب هستند.

اگر به جهان امروز و بحران های اقتصادی و بیکاری نگاه کنید به‌ خوبی متوجه می‌شوید ریشه اصلی این گرفتاری‌ها در عدم شناخت صحیح از توانایی‌های فردی است. افراد به‌جای کشف خویش و تکیه بر استعداد خود سعی می‌کنند مسیر تکراری افرادی موفق را دنبال کنند؛ اما تفاوت‌های فیزیکی و فیزیولوژیکی موجب می‌شود که در میانه راه ناامید شده و احساس شکست کنند. استفاده از روش‌های مناسب برای استعدادیابی فردی و رشد آنها می‌تواند جامعه را از رکود و بحران‌های روانی نجات دهد. اگر به دنبال راهی برای شناخت توانایی‌ها و قابلیت‌های خود یا فرزندتان هستید و نمی‌دانید چگونه توانایی‌ها و قابلیت‌ها را به موفقیت تبدیل کنید، با ما همراه باشید.

منظور از استعداد چیست؟

مطمئنا بارها و بارها کلمه استعداد و تاثیر آن در زندگی را شنیده‌اید؛ اما آنچه مهم است شناخت درست استعداد و توانایی فردی و درک تفاوت آن با هوش، مهارت، دانش و … است. در ساده‌ترین تعریف می‌توان گفت استعداد به معنی توان یادگیری مهارت در زمان کمتر و با صرف انرژی کمتر است.

برای اینکه با این واژه بیشتر آشنا شوید به ذکر یک مثال می‌پردازیم. اگر فردی در یک کلاس ورزشی، موسیقی یا هنری زودتر از بقیه دوستان و همسالان خود یک مهارت را یاد بگیرد، به این معنی است که چنین فردی استعداد بالایی در این رشته دارد.

اگر میزان پیشرفت فردی در رشته‌ای بالاتر از حد میانگین باشد، با اطمینان می‌توان گفت که این فرد در آن حوزه دارای استعداد است. هدف اصلی از پروسه استعدادیابی پیدا کردن افراد دارای توانایی‌های فکری و جسمی بالا در هر حوزه و تقویت آنها برای دستیابی به موفقیت است.

تفاوت استعداد با خلاقیت

خلاقیت به معنی ارائه طرح‌های نوین در زمینه‌های مختلف است. ایده پردازی محصول اصلی خلاقیت است. به دلیل اینکه کودکان نگاهی متفاوت به تمام پدیده‌ها دارند، خلاقیت در این دوره بیشتر از دوران بزرگسالی است. حس کنجکاوی در دوران کودکی در بالاترین حد خود قرار دارد که می‌تواند مسیر برای خلاقیت و رشد استعدادها را هموار کند.

در سنین بزرگسالی اغلب اتفاقات و رویدادهای جهان امری عادی است یا به دلیل مشغله‌های فکری مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ اما در ذهن یک کودک ساده‌ترین اتفاق‌ها نیز عجیب به نظر می‌رسد. برای خلاقیت باید بتوانید پدیده‌های ساده جهان را همانند یک کودک از زاویه‌ای متفاوت نگاه کنید.

اما استعداد پدیده‌ای کاملا متفاوت است. تقریبا هر انسان از بدو تولد با مجموعه‌ای از استعدادهای هنری، ورزشی و علمی متولد می‌شود. در جهان نمی‌توانید فردی را پیدا کنید که بدون استعداد در یک رشته خاص به دنیا آمده باشد. عدالت در تمام جهان رعایت شده است. آنچه که برای تغییر چهره جهان و نمایش استعدادهای فردی لازم است، کشف آنها و کمک به رشد و توسعه توانمندی‌های فردی است. این ضرورت موجب شده که اغلب کشورهای پیشرفته جهان در سنین قبل از 7 سال برنامه‌های متعددی برای استعدادیابی کودکان داشته باشند. آنها سعی می‌کنند استعداد ذاتی هر فرد را از طریق برنامه‌ها و روش‌های مختلف شناسایی کنند تا بتوانند تمرکز و فرصت کافی برای پرورش آن استعداد داشته باشند. البته در هیچ سنی نباید از کشف استعداد و توسعه آن غافل شد.

انواع استعداد و روش‌های استعدادیابی

پس از سال‌ها زندگی ممکن است شناخت نسبی از برخی استعدادهای خود داشته باشید؛ اما بدون شک به‌تنهایی نمی‌توانید تمام استعدادهای خود را کشف کنید. بررسی‌های روان‌شناختی نشان داده‌اند که اغلب افراد دارای استعدادهای ویژه و منحصربه‌فردی هستند. اگر بتوانید استعدادهای خود را به‌درستی درک کنید، مسیری هموار برای موفقیت در اختیار دارید. با این روش، در راهی قدم می‌گذارید که مملو از عشق است و برای موفقیت به انرژی کمتری نیاز خواهید داشت.

تصوری که به‌تازگی در جهان در حال شکل‌گیری است، این است که تمام افراد می‌توانند در هر مسیری موفق باشند. بله درست است. حتی بدون استعداد و تنها با تکیه بر پشتکار و تلاش می‌توانید در پروسه‌ای طولانی‌مدت به موفقیت برسید؛ اما دشواری و سختی‌های این مسیر فراوان است. گذشته از آن، تصور کنید افراد بدون در نظر گرفتن استعداد و علاقه خود بخواهند در مسیری که دیگران موفق هستند، حرکت کنند. به نظر شما نتیجه چیست؟ کاملا درست است. جامعه و جهان با انبوهی از افرادی مواجه می‌شود که به دلیل تلاش در مسیری که برای آن خلق نشده‌اند، شکست‌های مختلفی تجربه کرده و سرشکسته و مضطرب شده‌اند.

استعدادیابی تنها روشی است که می‌تواند مردم جهان را از این سردرگمی نجات دهد. اگر هر فرد بتواند استعداد خود را بشناسد در مسیر رشد این استعداد حرکت کند، هرگز در مواجهه با سختی‌های مسیر از پا نمی‌افتد و خسته نمی‌شود. اگر مرحله کشف استعداد در کودکی اتفاق بیافتد بهتر است؛ زیرا انرژی و توان کودکی مسیر برای دستیابی به نتیجه ایده آل را ساده‌تر می‌کند؛ اما اگر تاکنون به شناخت درستی از خود و استعدادتان نرسیده‌اید، نگران نباشید. کافی است مراحل زیر را پله‌پله انجام دهید.

  • خودباوری

کشف استعداد رابطه‌ای مستقیم با شناخت خود دارد. اگر خود را به‌درستی بشناسید به‌راحتی می‌توانید استعداد ذاتی خود را پیدا کرده و آن را شکوفا کنید. در گام اول باید خود را باور کنید. از حرف‌های مسموم مانند این کار به درد من نمی‌خورد، من برای شروع کردن خیلی پیر شدم، من برای این کار ساخته نشده‌ام و جملات مشابه بپرهیزید. مهم‌تر از همه حتی باید از افرادی که افکار مسموم را به ذهن شما القا می‌کنند نیز دوری کنید. فرق نمی‌کند که در چه سن و سالی هستید، به‌محض اینکه بتوانید استعداد واقعی خود را بشناسید و در مسیر رشد آن حرکت کنید، چهره زندگی شما تغییر خواهد کرد.

مطمئن باشید تنها با پیروی یا کپی‌برداری از سایر افراد موفق نمی‌شوید. چند بار فرصت دارید که شغل یا رشته تحصیلی خود را عوض کنید؟ چند بار می‌توانید از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر به امید پیدا کردن زندگی بهتر مهاجرت کنید؟ مطمئن باشید با از این شاخه به آن شاخه پریدن نه‌تنها موفق نمی‌شوید، بلکه از آنچه که آرزوی شما است دورتر خواهید شد. استعدادیابی و حرکت در این مسیر، شما را در هر جایگاهی که هستید موفق‌تر می‌کند.

  • جستجو در کودکی

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شما در شناخت و شناسایی استعداد کمک کند، بررسی دوران کودکی است. باید با کنجکاوی در آن دوران متوجه شوید که چه کاری را بهتر از همسالان خود انجام می‌دادید. یا اینکه با انجام چه کاری هیجان‌زده می‌شدید و اینکه بهترین سرگرمی دوران کودکی شما چه بوده است؟ باید مدام این سوالات را در ذهن خود مرور کنید. اگر در پیدا کردن جواب مناسب این سوالات مردد و گیج شدید می‌توانید از والدین یا خواهر و برادر بزرگتان کمک بگیرید.

  • کشف درست علایق موثرترین گام در استعدادیابی

در هر سنی که باشید زمانی که از علایق خود صحبت می‌کنید، قلبتان تندتر می‌زند. برای اینکه بتوانید استعداد خود را بشناسید. دقت کنید که چه کاری می‌تواند هیجان بیشتری در وجود شما ایجاد کند. به عبارت ساده‌تر، چه کاری است که می‌تواند اشتیاق را در وجود شما زنده کند.

بدون شک اگر به کاری علاقه زیادی دارید، استعداد موفقیت در آن رشته در وجود شما نهفته است. بعلاوه، علاقه موجب می‌شود که سختی‌های مسیر را راحت‌تر تحمل کنید. فراموش نکنید که استعدادهای ما همسو با علایقمان هستند. به همین دلیل، در پروسه استعدادیابی توصیه می‌کنیم که علاقه‌های شخصی خود را دنبال کنید.

  • بررسی نظر دوستان و اعضای خانواده

در شناخت استعداد نظر اطرافیان در مورد فعالیت‌ها و کارهای ما بر نظر شخص خودمان اولویت دارد؛ زیرا دوستان و اطرافیان ما می‌توانند صادقانه‌تر پیشرفت ما را بررسی کنند و نظر خود را به ما بگویند. آنها اغلب به نکاتی توجه می‌کنند که ما تا به حال به آن فکر نکرده‌ایم. البته سعی کنید از دوستان یا افراد صادق نظرسنجی کنید؛ زیرا افراد چاپلوس تصور می‌کنند با گفتن جملات اغراق‌آمیز و مخفی کردن نقاط ضعف شما می‌توانند به شما نزدیک شوند؛ اما آنها بزرگ‌ترین دشمن استعدادهای شما هستند.

فراموش نکنید که با افراد منفی نیز مشورت نکرده و از آنها نظر نخواهید. این دسته از افراد تنها می‌توانند شما را ناامید کنند تا از استعداد خود دست بکشید. برای مشورت تنها به نظر افراد و دوستان دلسوز، مهربان و صادق خود اعتماد کنید.

  • استعدادیابی یعنی فرار از استعدادکش ها و پیدا کردن مهارت‌های شخصی

برای اینکه بتوانید استعداد خود را بروز و ظهور دهید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید از افراد و محیط‌های منفی فاصله بگیرید. افرادی که شما و توانایی‌هایتان را نادیده می‌گیرند از خود دور کنید. در جامعه ما مشکل اصلی در مسیر استعدادیابی این است که برخی افراد به دلیل اینکه نتوانسته‌اند به اهداف و خواسته‌های خود دست پیدا کنند، مانند سدی محکم عمل کرده و مانع از رسیدن سایر افراد به آرزوهایشان می‌شوند.

اگر در چنین محیطی زندگی می‌کنید سعی کنید از آن خارج شوید؛ اما اگر شرایط خروج از این نوع محیط برای شما فراهم نیست، سعی کنید حرف‌های منفی را نادیده گرفته و بر روی نکات مثبت خودتان متمرکز شوید.

در مرحله بعد، بر روی کاری متمرکز شوید که آن را بهتر از دیگران انجام می‌دهید. اگر چنین کاری را سراغ دارید مطمئن باشید استعداد ذاتی شما در این کار نهفته است. سعی کنید مهارت‌های ابتدایی خود را در آن کار تقویت کرده و بر روی آموختن مهارت‌های جدید تمرکز کنید. هدف اصلی از شناخت استعداد این است که بتوانید نقاط قوت خود را تقویت کنید و نقاط ضعف خود را به‌مرور برطرف کرده یا به یک اهرم محرک تبدیل کنید.

  • رویا و خیال‌پردازی

تخیل جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر است. با اطمینان می‌توان گفت اغلب اختراعات و آثار هنری در جهان ما مدیون قوه تخیل بشر هستند. با رویاپردازی می‌توانید استعداد اصلی خود را پیدا کرده و در جهان واقعی آن را تقویت کنید. توصیه می‌کنیم خیال‌ها و رویاهای خود را یادداشت کنید. سعی کنید رویاهای عمیق‌تر را انتخاب کرده و بر روی تحقق آنها سرمایه‌گذاری کنید. اگر رویا یا خیالی می‌تواند لبخند روی لب‌های شما بنشاند مطمئن باشید شما استعدادی ویژه برای رسیدن به آن رویا دارید.

  • استفاده از تست‌های استعدادیابی

اگر تمام روش‌های فوق را انجام داده‌اید، اما هنوز به شناخت کافی از استعداد خود دست پیدا نکرده‌اید، نگران نباشید. استفاده از تست‌های استعدادیابی می‌تواند در حل این مشکل به شما کمک کند. مهمترین تست‌هایی که نتایج قابل قبولی به دنبال دارند، عبارتند از:

  1. تست اوکانر:

    در این تست 12 نوع استعداد مختلف تعریف‌شده که می‌توانید بر اساس توانایی و علاقه خود، هر یک از آنها را انتخاب کنید. استعداد موسیقی، تشخیص صدا، تفکیک رنگ، تجسم فضایی و ساختار، سیلوگرام، آینده‌نگری و تجزیه‌وتحلیل بخشی از استعدادهای فردی مشخص‌شده در تست اوکانر هستند.

  2. تست هالند:

    طبق نظر هالند علایق نقش موثری در رشد استعدادها و پیشرفت بشر دارند؛ اما تست هالند بیشتر به استعدادهای شغلی اشاره دارد. هالند سعی کرده که افراد را بر اساس استعداد آنها به 6 دسته مختلف تقسیم کند. این دسته‌ها عبارتند از: واقع‌گرا، هنری، اجتماعی، قاعده‌مند، سازنده و جستجوگر.

  3. تست کلیفتون:

    در این تست توانایی و استعدادهای انسانی به 34 دسته مختلف تقسیم شده است. در تدوین این تست سعی شده از الگوهای رفتاری، کاری و زندگی افراد موفق استفاده شود. تست کلیفتون می‌تواند نشان‌دهنده نقاط ضعف و قوت هر انسان باشد. دسته‌هایی مانند فرمان، همدلی، رقابت، نظم، پرورش‌دهنده، ایده پرداز، آینده‌نگر، هماهنگ، متصل، باور، مسئولیت‌پذیری و بسیاری موارد دیگر در تست کلیفتون برای شناخت جنبه‌های شخصیتی شما وجود دارد.

  4. تست هوارد گاردنر:

    بدون شک یکی از بهترین تست‌های استعدادیابی جهان، تست گاردنر است. در این تست، استعدادهای بشری به 10 دسته مختلف تقسیم شده‌اند. هوش کلامی، هوش منطقی، هوش درون فردی، هوش جسمی، هوش دیداری، هوش موسیقایی، هوش اخلاقی، هوش طبیعت‌گرایی، هوش برون فردی و در نهایت هوش هستی‌گرایی دسته‌بندی‌های اصلی تست گاردنر هستند.

بهترین زمان برای استعدادیابی چه زمانی است؟

دوران کودکی فرصت مناسبی برای رشد و پرورش استعدادها است. انرژی بالای کودکان در این دوران حساس فرصت مناسب را در اختیار والدین قرار می‌دهد که بتوانند فرزندان خود را در مسیر درست هدایت کنند. برای اینکه بتوانید استعداد کودک خود را به‌درستی شناسایی کنید می‌توانید به بازی‌ها و علاقه‌مندی‌های او دقت کنید؛ اما بهتر است از یک کارشناس و مشاوره حرفه‌ای کمک بگیرید.

دوران نوجوانی و بلوغ یکی دیگر از دوره‌های بسیار حساسی است که فرد با چالش‌ها و نگرانی‌های فراوانی مواجه می‌شود. بسیاری از مشکلاتی که جهان امروز با آن دست‌به‌گریبان است، به دلیل حوادث و سرخوردگی‌های دوران کودکی و نوجوانی است.

اگر دوران کودکی فرزند شما به بازی سپری‌شده، مناسب‌ترین فرصتی که می‌توانید برای کشف استعداد فرزندتان از آن استفاده کنید، دوران بلوغ و نوجوانی است. البته این دوران با هیجان‌های فراوانی مواجه است و ممکن است کودک تحت تاثیر همسالان خود قرار بگیرد.

سعی کنید حساسیت و ظرافت‌های روحی او را درک کنید. از تنش و پرخاش در محیط خانواده اجتناب کنید. به او فرصت آزمون‌وخطا بدهید. از دور بر تمام کارهای او نظارت داشته باشید و سعی کنید موفقیت‌ها او را نادیده نگیرید. از تحمیل عقاید خود به فرزندتان در هر زمینه بپرهیزید. با این حال به فرزندتان اطمینان دهید که تا آخر مسیر همراه او هستید. اگر نگران فرزند نوجوان خود هستید می‌توانید از کادر مدرسه یا روانشناس کودک و نوجوان در پروسه استعدادیابی راهنمایی و مشورت بگیرید.

در دوران جوانی نیز می توانید استعدادهای خود را شناسایی کنید. دانشجویان بسیاری با مراجعه به من اظهار سردرگمی می کنند و به دنبال شناخت خود و یافتن راهی برای رشد و توسعه خود و دستیابی به موفقیت هستند. دوران جوانی یکی از مهم ترین و حیاتی ترین دوران زندگی یک فرد است و به همین جهت اگر بتوان در این دوران استعداد فرد را به درستی شناسایی کرد حتما می امید به موفقیت چندین برابر می شود.

سخن پایانی دکتر امین اردلان …

همان‌طور که با مطالعه این مطلب دریافتید، استعداد امری است که در وجود هر فرد نهادینه شده است. برای اینکه بتوانید آینده بهتری برای خود یا فرزندتان خلق کنید، باید مسیر شناخت و کشف استعداد را به‌درستی انجام دهید. در مسیر استعدادیابی باید بر علایق، رویاها و نقاط قوت خود متمرکز شوید. از افراد مجرب یا دوستان صادق خود راهنمایی بخواهید. پرورش و رشد استعداد به سن یا دوره خاصی محدود نمی‌شود. در هر سنی که هستید با رشد استعدادهای خود می‌توانید به انسانی موفق‌تر تبدیل شوید. بهره گیری از یک کوچ به شما می تواند کمک قابل توجهی بکند تا هم در زمان صرفه جویی کنید و هم به مراتب خطاهای خود را در مسیر شناخت و توسعه استعداد کاهش دهید.

درباره ما

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    مزایای عضویت در وب سایت دکتر امین اردلان:
    • ● بهره مندی از دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی
    • ● بهره مندی از فایل های رایگان
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه فردی
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه سازمانی
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه کسب و کار
    • ● آگاهی از به روزترین رویدادهای بازار
    • ● اعتبار هدیه 50 هزار تومانی
    0