نقش کوچینگ در توسعه فردی

مقدمه

مربیان توسعه فردی به مشتریان خود کمک می‌کنند تا از دل انواع مسائل مختلف اعم از مشکلات عمیق آسیب‌زا تا مسائل ساده عبور کنند. احتمالاً خود شما تا به الآن حداقل یک بار از یک مربی توسعه فردی کمک گرفته‌اید. این افراد به شما کمک می‌کنند بر مشکلات فردی مانند مدیریت پول، افزایش اعتماد به نفس یا تقویت مهارت سخنرانی در جمع غلبه‌کرده و روند رشد را با قدرت طی کنید. اصلاً هدف این است که  فرد در مبارزات ‌خود برای توسعه ‌و پیشرفت احساس تنهایی نکند. در ادامه با بررسی نقش کوچینگ در توسعه فردی با شما هستیم. همراه ما باشید.

کوچینگ توسعه فردی به چه معناست؟

قبل از اینکه به بررسی تأثیر مربی در توسعه فردی بپردازیم، بیایید مربیگری توسعه فردی را تعریف کنیم. این مربی مانند مربیان دیگر به شما تاریخ یا ریاضی یاد نمی‌دهد یا کمک نمی‌کند تکالیف انگلیسی‌تان را انجام دهید؛ بلکه یک راهنما برای زندگی‌شخصی شما است و گاهی حتی بر زندگی حرفه‌ای شما نیز تأثیر می‌گذارد.

کل زندگی یک چالش بزرگ است. درست زمانی که فکر می‌کنید یک قدم جلو هستید، زندگی می‌تواند مانع جدیدی بر سر راه شما ایجاد کند. شغل خود را از دست دهید، بدهکار شوید، رابطه عاطفی‌تان به هم بریزد و …. کوچ (مربی) به شما کمک می‌کند تا با افزایش خودآگاهی، تعیین اهداف شخصی و در نظرگرفتن همه جنبه‌ها، بر موانع زندگی که پیش رویتان قرار گرفته‌اند، فائق آیید و تک تک این‌ها به شادی و رضایت شما از زندگی‌تان می‌افزاید.

از آنجا که زندگی شخصی و جاه‌طلبی‌های شما موضوعات ظریفی هستند، مطمئن باشید که مربی توسعه فردی یک فرد حرفه‌ای و آموزش دیده است که تکنیک‌های حساس را می‌شناسد و در حین کمک به شما، حواسش به اعتماد به نفس، حریم خصوصی و طرز فکر شما هست.

اهمیت روز افزون نقش کوچینگ در توسعه فردی

در بحبوحه تغییر و توسعه مداوم، رفته رفته نیاز انسان‌ها به اطلاعات کلیدی یا روش‌های دقیق مکتوب کمتر می‌شود؛ از طرف دیگر شناسایی نوع تفکر و احساسات ‌خود در موقعیت‌های مختلف زندگی به معضل بزرگی تبدیل می‌شود. فکر می‌کنید علت این مسئله چیست و چه‌ربطی به نقش کوچینگ در توسعه فردی دارد؟

    • استفاده از اینترنت، مخابرات و فضای مجازی، بازارهای جدیدی را در سراسر جهان بازکرده و این امر رقابت‌های کاری را به‌طرز چشمگیری افزایش داده است.
    • در نتیجه، سازمان‌ها و کارکنان برای آنکه از رقبای خود پیشی بگیرند، باید مدام باز باشند و خود را با بازخوردهای بازار و دیگر محیط‌ها وفق دهند.
    • این تغییرات سریع، زمینه‌ساز چالش‌ها و مشکلات پیچیده‌ای در زندگی شخصی‌وکاری ما خواهند بود.
    • روش‌های سنتی نمی‌توانند آن‌طور که باید پاسخگوی این چالش‌ها و مشکلات باشند.
    • در نتیجه مشاغل خواستار خدمات آموزشی و توسعه‌ای برای کمک به یادگیری مداوم در محل‌کار هستند.
  • همه این مسائل زمانی رخ می‌دهند که بسیاری از ما به دنبال معنا و مفهوم بیشتری در زندگی خود هستیم؛ از این رو مردم به مربیان توسعه فردی روی می‌آورند.

 

5 نقش کوچینگ در توسعه فردی: مشکل رایج که کمک مربی را می‌طلبد

1-حالات روحی و عاطفی

توسعه فردی هر شخص از ذهنیت‌ها و وضعیت ذهنی او آغاز می‌شود. احساسات فرد در میزان آمادگی او برای گذر از دل چالش‌های زندگی یا انگیزه رشد شخصی در وی نقش مهمی دارد. مربی ضمن اینکه به شما کمک می‌کند واکنش‌های احساسی را از فرآیند تصمیم‌گیری جدا کنید؛ همچنین کمک می‌کند بتوانید از بیرون به وضعیت خود بنگرید و آن را به‌سوی مسیر درست هدایت کنید.

2-زندگی اجتماعی

خلاقیت و رشد فردی در خلاء و تنهایی اتفاق نمی‌افتد. تنهایی مانع بزرگی است که بسیاری از افراد را از دستیابی به تمام قدرت و توان خود بازمی‌دارد. به همین دلیل است که اغلب انسان‌ها با مشکلات و مسائل مربوط به زندگی اجتماعی خود به مربیان توسعه‌فردی مراجعه می‌کنند؛ خواه این مبارزه برای ملاقات با افراد جدید باشد یا برای حفظ دوستی‌های نزدیک.

این موضوع به ویژه برای افراد درون‌گرا مشکل‌ساز است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که حدود 45 درصد از افراد درون‌گرا در ملاقات با افراد جدید مشکل دارند. درون‌گرا باشید یا نباشید، یک مربی می‌تواند در تقویت اعتماد به نفس خود برای ملاقات با افراد جدید و بهبود ارتباطات اجتماعی به شما کمک کند.

3-تعادل کار و زندگی

گاهی مشکلی که با آن روبرو هستیم می‌تواند دو حوزه مهم زندگیِ ‌ما را هم‌زمان مورد هدف قرار دهد: محل کار و خانه. بیشتر این نوع مشکلات ناشی از تعادل ناپایدار بین ساعات کار و خانه است. عدم تعادل بین کار و زندگی می‌تواند منجر به حس‌نارضایتی، استرس و عدم ارزشمندی شده و همچنین بر زندگی روزمره، کیفیت روابط، میزان بهره‌وری و شادمانی ما تأثیر منفی بگذارد.

4-کیفیت روابط و میزان شادمانی

خواه مسئله پیشِ رو مشاجره با شریک عاطفی باشد یا رابطه مسمومی که بعد از سال‌ها قطع ارتباط، بار دیگر جان گرفته، مربی توسعه فردی می‌تواند در رسیدگی به انواع مسائل مربوط به روابط شخصی به فرد کمک کند.

البته اشتباه نشود، جایگاه و شخصیت یک کوچ به مراتب والاتر از آن است که بخواهد آداب و نکات قرار ملاقات را به فرد یادآوری کند؛ بلکه بیشتر نگران اعتماد به نفس او و همچنین کمک به فرد در راستای کسب رضایت و اعتماد به شرکا و دوستان وی است. نقش کوچینگ در توسعه فردی در زمینه کیفیت روابط، اطمینان از قدرت فرد برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه است.

5-مدیریت پول و امور مالی در زندگی

مدیریت پول و سرمایه یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی است که افراد به کمک احتیاج دارند و این ابداً تعجب‌آور نیست. همه ما می‌دانیم که مدیریت امور مالی یک عامل فوق‌العاده استرس‌زا است و در شرایط حاضر، روز به روز سخت‌تر می‌شود. مدیریت هزینه‌ها، ایجاد عادات بودجه‌بندی خوب و کنترل آزادی مالی بذرهایی است که یک مربی در جهت توسعه فردی ما می‌کارد تا سبک زندگی سالم را تجربه کرده و در عین حال بتوانیم به تمام تعهدات خود عمل کنیم.

نقش کوچینگ در توسعه فردی: مربی توسعه فردی چه می‌کند؟

شاید برایتان سؤال شود که یک مربی توسعه فردی چگونه همه این مشکلات را حل می‌کند؟

به هرحال این‌طور نیست که یک مربی تمام پاسخ‌ها را در یک دایره المعارف بزرگ داشته باشد؛ بلکه به مشتری اجازه می‌دهد که مشکل را با دستان خود حل کند و در این مسیر او را به سمت برنامه توسعه فردی راهنمایی می‌کند. همچنین کمک می‌کند در جواب سوالاتی مانند «چرا من به برنامه توسعه فردی نیاز دارم؟» و «چه چیزهایی برای من مهم‌تر است؟»، پاسخ‌هایی در ذهن خود بیابید.

مربی برای آنکه بتواند به یک نفر کمک کند، ابتدا با یک سری جلسات پرسش و پاسخ سعی می‌کند با او آشنا شود و برای آنکه بتواند مشکلات او را با راه‌حل‌های قدرتمند پاسخ دهد، مهم است که از نزدیک وضعیت و تجربه زندگی فرد را درک ‌و لمس کند. سپس با تعیین اهداف واقع بینانه و دست یافتنی، به او کمک می‌کند به اهداف خود دست یابد. هر هدفی با چالش همراه است و اهداف مختلف بر اساس بزرگی چالش‌هایشان دسته‌بندی می‌شوند. این چالش می‌تواند یادگیری مدیریت سرمایه باشد یا یادگیری یک مهارت یا سرگرمی جدید و …

نقش کوچینگ در توسعه فردی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • از شما سؤال می‌پرسد تا به سمت پاسخ هدایتتان کند.
  • افکار عمیقی که در مورد زندگی فعلی و تغییرات آینده در ذهن خود می‌پرورانید را تشویق می‌کند.
  • تشویقتان می‌کند افکار خود را به چالش بکشید.
  • در تصمیم‌گیری‌های سخت از شما حمایت می‌کند.
  • کمک می‌کند برای خود یک برنامه شخصی بنویسید و آن را دنبال کنید.
  • کمک می‌کند برای خود استراتژی طراحی کنید و طبق آن به اهدافی که در سر می‌پرورانید، دست یابید.

نقش کوچینگ در توسعه فردی: تکنیک‌های توسعه فردی

مربی توسعه فردی تکنیک‌ها و تمریناتی به فرد می‌دهد تا با به‌کارگیری آن‌ها بتواند بر موانع زندگی خود غلبه کند. آموختن این تکنیک‌ها عملاً زمینه‌‍ساز ایفای نقش کوچینگ در توسعه فردی یک انسان است. در این بخش چند نمونه از این تکنیک‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

  • شناسایی نقاط قوت و ضعف

اولین قدم در رشد و توسعه فردی، شناسایی نقاط قوت و ضعف در تمامی جنبه‌های زندگی است. اگر توسعه فردی ذهنتان را به خود مشغول کرده، باید بدانید که کدام زوایای زندگی‌تان نیازمند پیشرفت و توسعه است.

  • ایجاد اعتماد به نفس یا عزت نفس

تصدیق توانایی‌های خود میزان پیشرفت و توسعه را چند برابر می‌کند، اما همین مسئله مانعی است که اغلب افراد در طول توسعه مهارت‌های خود با آن روبرو می‌شوند. هرچه می‌گذرد و سنتان بیشتر می‌شود، سطح اعتماد به نفس شما نیز بالاتر خواهد رفت؛ اما بد نیست در این میان از اطرافیان خود کمک بگیرید. صحبت کردن در مورد مسیری که در آن قدم برمی‌دارید و آینده روشنی که در انتهای این مسیر در انتظار شماست، گاهی اطرافیانتان را نیز تشویق می‌کند. برای بالا بردن عزت نفس خود:

  • واگویه‌های مثبت داشته باشید.
  • مدام به خود یادآوری کنید که چه چیزهایی را در مورد خودتان دوست دارید.
  • درباره ویژگی‌های خوب خود بحث کنید.
  • دستاوردهای خود را بنویسید تا بعدها بتوانید به آن‌ها نگاه کنید.
  • برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید.

نقش کوچینگ در توسعه فرد: مدیریت زمان

وقتی به تغییر سبک زندگی خود فکر می‌کنیم، «زمان» گاهی مانع بزرگی است که اجازه تغییر نمی‌دهد؛ بنابراین ارزیابی نحوه گذراندن و مدیریت زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با داشتن این دانش، روند مدیریت زمان برای شما با استرس کمتری همراه خواهد بود. نکات زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

  • نه گفتن به مسئولیت‌های اضافه در محل‌کار که با قبول آن‌ها باید تا دیر وقت بمانید و کار کنید.
  • فهرستی از وظایف خود تهیه کنید؛ سازمان‌دهی کلید مدیریت زمان است.
  • پربارترین ساعات در طول روز را شناسایی کنید و وظایف مهم خود را در این ساعات انجام دهید.
  • سعی کنید حداقل یک ساعت بعد از کار به انجام کاری بپردازید که از آن لذت می‌برید.

مهم‌ترین نقش های کوچینگ در توسعه فردی:

  • به رسمیت شناختن دستاوردهای خود

اولین گام توسعه فردی و ایجاد اعتماد به نفس و البته مهم‌ترین نقش کوچینگ در توسعه فردی، به رسمیت شناختن دستاوردهای کوچک و بزرگمان است. چالش‌های روزمره گاهی اوقات باعث می‌شوند احساس شکست کنیم، اما شناخت موفقیت‌های کوچک و تمجید از خود به‌خاطر آن‌ها، این احساس شکست را خنثی می‌کند. زندگی را مجموعه‌ای از چالش‌های کوچک ببینید، جایی که هر قدمی که برمی‌داریم، دستاوردهای خود را دارد.

  • تعیین اهداف

در راستای توسعه فردی، پیشنهاد می‌کنیم ماهی یک‌بار یا هفته‌ای یک‌بار فهرستی تهیه کنید و اهداف خود را در آن بنویسید. ترجیحاً اهداف کوچک که دستیابی به آن‌ها ممکن باشد. اگر اهداف بلندمدت در سر دارید، شاید هر بار با نگاه کردن به این لیست و مشاهده پیشرفت خود، انگیزه‌تان بیشتر شود؛ اما پیشنهاد می‌کنیم اهداف بلندمدت را به اهداف کوچک‌تر و موقت تقسیم کنید. هرچه ساده‌تر، بهتر. به یاد داشته باشید که هر بار که به هدفی می‌رسید، باید برای خود کف بزنید.

  • موفقیت‌های خود را یادداشت کنید

گاهی مربی توسعه فردی از فرد می‌خواهد که خاطراتش را در یک دفترچه خاطرات یادداشت کند. فکر می‌کنید هدف او چیست؟ با این کار، افکار و احساسات شما نسبت به هر قدمی که در زندگی برمی‌دارید، مکتوب می‌شود. هرگونه رویداد، پیشرفت یا دستاورد کلیدی را همان‌طور که اتفاق می‌افتد بنویسید تا بعدها بتوانید در مورد آن‌ها فکر کنید و با ارزیابی رفتار خود، بدانید چگونه زندگی‌تان را بهبود ببخشید.

چطور بفهمیم که به کمک مربی توسعه فردی نیاز داریم؟

نقش کوچینگ در توسعه فردی، برطرف سازی طیف وسیعی از مسائل و نگرانی‌هاست. در صورت مواجهه با هرگونه مشکل در زمینه مدیریت پول و سرمایه، اعتمادسازی، سخنرانی در جمع یا هر مهارت دیگری که نیازمند ارتقاء رشد شخصی است، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • آرزو دارید که مهارت‌های ارتباطی بهتری داشته باشید؟
  • اعتماد به نفس بیشتری می‌خواهید؟
  • انگیزه بیشتری می‌خواهید؟
  • فکر می‌کنید پیشرفتتان در زندگی در گرو مهارت خاصی است؟
  • زندگی شادتری می‌خواهید؟

اگر پاسخ شما به این سؤال‌ها بله است، برای آنکه یک برنامه توسعه فردی به شما کمک کند، باید خود را برای تغییر آماده کنید. مربی می‌تواند به‌شما کمک کند افکار، خواسته‌ها و آرزوهای خودرا مجدداً سازمان‌دهی کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید؛ اما در نهایت ریش و قیچی دست شماست، این شمایید که باید تصمیم بگیرید و عمل کنید.

سخن پایانی دکتر امین اردلان …

همان‌طور که با مطالعه این مطلب دریافتید، توسعه فردی بر افزایش خودآگاهی فرد، نوع نگاه او به اهداف زندگی، نحوه مقابله با چالش‌های فردی و آرزوهای دیرینه او تمرکز دارد. هدف یک کوچ توسعه فردی ارزیابی این تغییرات زندگی است، در عین‌حال نقاط قوت و ضعف شما را ارزیابی می‌کند تا با تکیه بر آن‌ها، به شما کمک کند جنبه‌های مختلف زندگی‌تان را بهبود بخشید. انسان هرکجا که باشد، سزاوار شادی و سربلندی است؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم نقش کوچینگ در توسعه فردی را جدی بگیرید. مربی به شما کمک می‌کند تا به این خوشبختی دست یابید و مهارت‌های کوچک و بزرگ خود را گسترش دهید. در این مقاله با نقش کوچینگ در توسعه فردی آشنا شدیم.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. نظر شما در مورد اهمیت حضور یک کوچ در کنار فرد برای توسعه فردی چیست؟ خواهشمندیم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

درباره ما

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    مطالب مرتبط

    مزایای عضویت در وب سایت دکتر امین اردلان:
    • ● بهره مندی از دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی
    • ● بهره مندی از فایل های رایگان
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه فردی
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه سازمانی
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه کسب و کار
    • ● آگاهی از به روزترین رویدادهای بازار
    • ● اعتبار هدیه 50 هزار تومانی
    0