کار آفرینی موفق و ویژگی های کارآفرین

کارآفرینی موفق و 20 ویژگی برتر کارآفرین

مقدمه

به نظر شما کارآفرینی به چه معناست؟ کارآفرین کیست و ویژگی های کارآفرینان موفق چیست؟ هر صاحب کسب و کار دارای خصوصیات منحصر به فرد است اما یک سری ویژگی‌‌های اساسی نیز وجود دارد که تمام کارآفرینان برای موفقیت باید داشته باشند. اگر احساس می‌کنید که روحیه و انگیزه تبدیل شدن به یک کارآفرین برتر را دارید یا می‌خواهید کارآفرینی کنید، پس بهتر است با دقت این نکات را بخوانید تا با ویژگی های کارآفرینان آشنا شوید.

اقتصادها با نوآوری نیرو می گیرند. بیشتر این نوآوری‌ها از افراد آینده‌اندیشی و آینده نگری نشأت می گیرد که دارای انگیزه، مهارت‌ و پیش‌زمینه‌های تبدیل یک چشم‌انداز تجاری به واقعیت هستند. با این حال، اهمیت کارآفرینان فراتر از تأثیری است که آن افراد بر شرکت‌های خود دارند. آن ها بر جوامع گسترده‌تر خود و در برخی موارد حتی بر جهان تأثیر می‌گذارند.

استیو جابز می‌گوید: «من باور دارم آنچه بسیاری از کارآفرینان موفق را از بازنده‌ها جدا می‌کند، استقامت و بردباری آنهاست.»

مسئولیت یک کارآفرین فراتر از راه‌اندازی یک کسب ‌و کار برای تحقق سود است. در واقع این مسئولیت شامل ماندگاری و سودآوری مداوم کسب‌ و کاری است که راه‌اندازی کرده‌اید، حتی زمانی که دیگر در موقعیت مدیریت آن نیستید.

کارآفرینی چیست؟

به صورت مختصر و مفید، کارآفرینی یعنی ایجاد سازگاری و هماهنگی بیشتر در بازار که منجر به ایجــاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می‌شود. به عبارت دیگر کارآفرینی، ایجـاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع، به منظور بهره گیری از فرصتها است. به طور کلی فرایندی که بتواند با استفاده از خلاقیت، چیزی نو را همراه با ارزش جدید و با استفاده از زمان، منابع، ریسک و به کارگیری همراهان به‌وجود آورد کارآفرینی می‌گویند.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین کسی است که سازماندهی یک کسب ‌و کار جدید و خطرات و مزایای مرتبط با آن را به عهده می‌گیرد. یک کارآفرین معمولا به سمت شروع فعالیتی می‎رود که در آن ریسک بالا و رشد سریع کاری وجود دارد و خیلی زود به ترقی می‎رسد. این فعالیت‎ها به عنوان کسب‎ و کاری کوچک با حداقل کارمند و با مشتری‎های ثابت شناخته می‎شوند.

کارآفرین فردی است که ایده های خلاقانه دارد و برای به فعلیت رساندن آن ها با قدرت تلاش می‌کند. از نظر اقتصاددانان، کارآفرینی ترکیبی از ایده‌ها، سخت کوشی و سازگاری با محیط پویای کسب‌ و کار است. در واقع کارآفرین شخصی است که متعهد می‎شود مخاطره‌ هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند.

انواع کارآفرینی

درجات مختلفی از کارآفرینی وجود دارد که اساساً مشابه یکدیگر نیستند. بسیاری از مردم کارآفرینان را به عنوان فردی با آرزوی تبدیل شدن به یک غول صنعت تصور می‌کنند. در حالیکه بسیاری از کارآفرینان، به صورت بالقوه اهداف بلند مدت دارند. اغلب امیدوارند که یک کسب‌ و کار موفق ایجاد کنند. چه این موفقیت در سرتاسر دنیا گسترده شود و یا به جایی دورتر از جامعه محلی آن‌ها نرسد. انواع کارآفرینی از مغازه‌های کوچک کار گرفته تا نوآوری‌های تکنولوژیکی که می‌تواند دنیا را تغییر دهند وجود دارند.

ویژگی های کارآفرینان

ما با اعتماد به نفس به دنیا نمی آییم بلکه در زمان حیاتمان آن را رشد می‌دهیم. کارآفرینان موفق می‌توانند با اطمینان عمل کنند، حتی زمانی که ممکن است اعتماد به نفس خاصی نداشته باشند. زیرا آنها عزت نفس قوی و ایمان کامل به توانایی خود برای حل چالش ها و حل موفقیت‌آمیز مشکلات دارند. آن‌ها همچنین یک خواسته مشترک دارند: رشد کسب ‌و کار خود و دیدن نتایج مثبت.

برای شروع، هر کس می‌تواند یک شرکت تجاری با سطح بالایی از تمایل به کسب درآمد را به یک مرکز کارآفرینی تبدیل کند. اما این همه‌‌ ماجرا نیست و هر کارآفرینی به مقصد مطلوب نمی‌رسد. ویژگی‌های بسیاری از کارآفرینی وجود دارد که به عنوان کلید موفقیت کسب ‌و کار در نظر گرفته می‌شود و همه این ویژگی‌ ها در حوزه کارآفرینی ضروری است.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواندن ادامه مطلب، ابتدا پنج ویژگی از ویژگی ‌های فردی خود را بنویسید. سپس پنج مورد از ویژگی های کارآفرینان موفق از نظر خودتان را یادداشت کنید. این یک تمرین ذهنی برای شما است. در ادامه بیست مورد از مهم ترین ویژگی‌ های بارز کارآفرینی که موفقیت بزرگی را ایجاد می‌کنند را معرفی خواهیم کرد.

۱- استفاده بهینه از منابع

کارآفرینی به عنوان یک فعالیت اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. زیرا باید بتواند با خلاقیت و توان مدیریت و برنامه ریزی از منابع تحت اختیار مجموعه استفاده کند تا هم سیستم کسب‌ و کار، پر رونق و دقیق فعالیت کند و هم با اطمینان از مدیریت درست منابع، دستیابی به سود حداکثری امکان پذیر باشد. هر فعالیت نوپایی مدتی طول می کشد تا به سوددهی مطلوب برسد. تا آن زمان یک کارآفرین موفق سرمایه محدود مادی و غیر مادی خود را عاقلانه خرج می‌کند.

۲- مبتکر و نوآور

جستجوی پیوسته و مداوم ایده های نوآورانه برای جلب توجه مشتریان الزامی است. این مسئولیت یک کارآفرین است که به طور منظم تمام عملیات کسب و کار را تجزیه و تحیل و ارزیابی کند و نوعی سیستم کارآمد ایجاد کند تا در بستر آن اتفاقات درست شکل بگیرند.

۳- شکار اهداف

یک شرکت همیشه با اهداف خاصی که باید به آن‌ ها دست یابد تا بقای کسب‌ و کار را حفظ کند، بنا می شود. یک کارآفرین باید ثابت قدم و با اشتیاق باشد تا انگیزه‌های خود را برآورده کند و سود را به حداکثر برساند. بدون هدف و شوق دستیابی، کسب‌ و کار دوام نمی آورد.

۴- به حداکثر رساندن سود

پتانسیل سود یک فعالیت، به سطح تقریبی از بازدهی فروش محصول و یا کسب درآمد از آن گفته می‎شود که مدیران آن با دانش بر اینکه فعالیتشان با ریسک بالا نسبت به راه‎اندازی کسب‎وکارشان همراه است، همواره تلاش بر آن دارند ایده‎های جدیدی ارائه دهند تا به سودهای بیشتر برسند. اگر هیچ پتانسیل سودآوری وجود نداشته باشد، تمام تلاش یک کارآفرین به عنوان یک فعالیت انتزاعی و فقط یک نوع فعالیت فراغت مبتنی بر نظریه باقی می‌ماند.

۵-تحمل خطرپذیری

کارآفرینی رابطه مستقیمی با ظرفیت خطرپذیری دارد و یک کارآفرین باید در مورد سطح خطر مرتبط با شروع یک شرکت تجاری فکر کند و از ویژگی‌ های کارآفرینان بهره جوید. ماهیت کارآفرینی تمایل به پذیرفتن خطراتی است که از ایجاد و همچنین اجرای تمام ایده‌های خلاقانه ناشی می‌شود. البته بعضی از ایده‌های جدید به صورت آزمایشی اجرا می‌شوند و هنوز توسعه یافته و بدون ایراد ‌نیستند. بنابراین ممکن است برآیند آن‌ها سودآور نباشد و یا به صورت آنی به نتیجه نرسند.

۶- مدیریت منابع انسانی

راه‌اندازی یک کسب‌‌وکار بدون استخدام حتی یک فرد ممکن نیست. به عنوان یک کارآفرین، نمی توان تمامی فعالیت‌های تجاری را به نحو احسن انجام داد و منتظر نتیجه مطلوب هم بود. یک کارآفرین به نیروی انسانی برای انجام فعالیت مختلف در مجموعه نیاز دارد تا رسیدن به اهداف، سخت و غیرممکن نشود. یکی از ویژگی‌ های کارآفرینان موفق این است که منابع انسانی خود را به خوبی و با تکیه بر قواعد رهبری، مدیریت کند.

۷- توانایی‌های قوی برای شبکه سازی

توسعه شبکه‌ها و گسترش روابط، فعالیتی است که در حوزه کارآفرینی انجام می شود. به‌علاوه، یک کارآفرین باید فرصت‌های خود را با افزایش شبکه‌ها به حداکثر برساند. بهترین راه این است که با کارآفرینان دیگر در رویدادهای اجتماعی و مهمانی های تجاری معاشرت داشت و یا در فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌ی کاری کسب ‌و کار درگیر شد تا در آن‌ها فرصتی برای دریافت ایده‌های رشد فعالیت تجاری خود بدست آورد.

۸-خود انگیختگی

زمانی که هر کسب‌ و کار می‌خواهد به قله‌های بزرگ موفقیت دست یابد،  باید خود را به سمت جلو حرکت دهد و در تمام مدت با انگیزه بماند. فراز و نشیب‌های بسیاری در زمینه کسب ‌و کار وجود دارد اما با انگیزه ماندن به کارآفرین کمک می‌کند  فرصت‌هایی را به نفع کسب‌وکار به دست آورد. این امر از مهمترین ویژگی ‌های کارآفرینان است.

۹-سخت کوشی و تعهد

صرف زمان و تلاش زیاد و سخت کوشی و تعهد در زمینه کارآفرینی لازم است. ترکیبی از کار سخت با اشتیاق برای دستیابی به طیف وسیعی از ایده‌های جدید، بهبود برنامه های کسب و کار و استحکام منابع ضروریت دارد. این احساس عمیق مسئولیت‌پذیری شخصی همراه با سطح بالایی از انرژی است.

۱۰- پاداش و انگیزه ها

کارآفرینی با پاداش‌های زیادی همراه است، چه مالی باشد و چه معنوی. اما اهداف مالی را برآورده می کند یا سطح رضایت شخصی را افزایش می‌دهد. پاداش‌های پولی به عنوان نشانه‌ای از موفقیت در نظر گرفته می‌شود و پاداش‌های غیرمالی فرصتی را برای کمک به رفاه اجتماعی و همچنین کسب شناخت اجتماعی ارائه می‌دهد.

۱۱-اشتیاق

همیشه در زمینه کارآفرینی لازم است که فرد مشتاق باشد و همزمان محصولات یا خدمات خود را در اولویت قرار دهد و از ویژگی ‌های کارآفرینان بهرمند شود. وقتی دلسرد می‌شوید، انگیزه همیشه وجود دارد تا شما را به سمت حال بهتر سوق دهد. اشتیاق جز کلیدی هر کارآفرین موفق است. زمانی که احساس شود که اشتیاق در حال از دست رفتن است، نشان می‌دهد زمان حرکت به سوی چیز دیگری فرا رسیده است.

۱۲- تعیین چشم انداز 

شکی نیست که کارآفرین باید یک چشم انداز ایجاد کند. تمام دیدگاه کارآفرین باید با اعضای تیم به اشتراک گذاشته شود تا آن‌ها بدانند که چقدر باید تلاش ‌کنند تا در رسیدن به آن همراه شوند. یک تصویر در چشمان کارآفرین واضح است و باید اهداف کسب‌وکار را برآورده کند. این یکی از عوامل روشنی است که باید برای انگیزه عالی در نظر گرفته شود و کسب‌وکار را به سطح بعدی برساند.

۱۳-تطبیق پذیری

یکی از ویژگی های کارآفرینی موفق، تطبیق پذیری است. تطبیق پذیری یعنی توانایی هم‌نوایی با تغییر شرایط و یا موقعیت های جدید. این عامل مهمی است که باید در مورد بقا در محیط کسب‌وکار در حال تغییر در نظر گرفته شود. حفظ در بازار و تطبیق برخی راه‌ها برای بقا در شرایط مختلف بازار ضروری است.

۱۴- تعهد به ارزش های بنیادین

بدون ارزش‌ها، کارآفرینی نمی تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. اگر می‌خواهید کسب‌وکار را به طور کارآمد اداره کنید، پس نیاز به ایجاد مجموعه‌ای از ارزش‌های بنیادین و پایه‌گذاری رفتار و سیاست‌ها بر اساس آن‌ها وجود دارد. اطمینان حاصل شود که تمام معاملات با کارکنان صادقانه است و از هرگونه تقلب دور بمانید. پایبندی به اصول اخلاقی، بخشی از آداب کسب و کار هستند که باید همیشه رعایت شوند.

۱۵- مهارتهای رهبری

کارآفرینی تماماً در مورد رهبری همه کارکنان در جهت درست و با مقدار مناسب تلاش است. کارمندان مختلفی از سوی کارآفرینان استخدام می‌شوند تا عملیات‌های مختلف تجاری مانند تولید، تهیه، حسابداری و غیره را اداره کنند. یک مدیر نمی‌تواند تمام کارها را انجام دهد. بنابراین او می‌تواند تنها افراد را در جهت تحقق اهداف هدایت نماید. کارآفرین باید درک درستی از مفاهیم رهبری، مدیریت و ریاست داشته باشد و تفاوت های آن را به خوبی درک کند.

۱۶- ذهن فعال

یک کارآفرین خوب همیشه درک می‌کند که در هر وضعیتی، انواعی از فرصت‌های شغلی وجود دارد. بنابراین می توان از آن برای بهبود کسب‌وکار و سود بردن در آینده استفاده کرد. این از ویژگی‌ های کارآفرینان نمونه است.

۱۷-بسیار خوش بین

کسب‌وکار به دلیل تغییر شرایط بازار همیشه در نوسان است. کارآفرین باید همواره مثبت فکر کند و در دوران شکست با مثبت ماندن و حفظ اعتماد به نفس، فراز و نشیب‌ها را به خوبی پشت سر بگذارد.

۱۸-مهارت‌های ارتباطی

یک مدیر باید با همه کارکنان و همچنین مشتریان به شیوه ای موثر ارتباط برقرار کند. این نه تنها برای کسب و کار خوب است، بلکه تأثیر بسیار مثبتی را در کنار سطح بالایی از اعتماد به نفس بر جای می گذارد. همچنین، گیرنده و فرستنده را در شرایط یکسان نگه می‌دارد و درک کامل همه چیز را آسان می‌کند.

۱۹-آگاهی و دانش کافی

یک کسب‌ و کار همیشه بر پایه یک موقعیت خاص قرار دارد و کارآفرین باید دانش صحیحی در مورد جزییات آن محصول یا خدماتی که با آن سر و کار دارند داشته باشد. علاوه بر این، آگاهی از طرح‌های تجاری محصولات و خدمات و نحوه ارتقای آن‌ها نیز الزامی است.

 

۲۰- تلاش برای یادگیری

به عنوان یک مدیر، باید تمام جنبه‌های جدید و در حال توسعه کسب‌وکار را بیاموزید تا بتوانید با فضای در حال تغییر کسب‌وکار کنار بیاید. اما اگر نتوانید چیز جدیدی یاد بگیرید، پس بدیهی است که کارآفرینی سکوی پیشرفت شما نیست.

سخن پایانی دکتر امین اردلان …

همان‌طور که با مطالعه این مطلب دریافتید، کارآفرینی یک فرصت تمام‌وقت برای به حداکثر رساندن سود تا جایی که می‌خواهید است. بدون هیچ گونه پیشرفتی در اهداف کسب‌وکار، راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری بی فایده است. با این حال، اگر یک ایده خلاقانه و نیز نوآوری داشته باشید، باید به راه‌اندازی یک سرمایه‌گذاری جدید فکر کنید. تمام ویژگی‌ های کارآفرینان که در بالا ذکر شد، کسب‌وکار را به قله‌های موفقیت می‌رساند. یک بار آن را امتحان کنید، زیرا اگر هیچ وقت به دنبال آن نباشید، هرگز نتیجه را نمی‌دانید. برای ما بگویید تا به حال چند بار دست به فعالیت های کارآفرینی زده اید؟ آیا موفق شده اید یا نه؟ علل موفقیت یا شکست خود را در چه مواردی می دانید؟

درباره ما

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    مزایای عضویت در وب سایت دکتر امین اردلان:
    • ● بهره مندی از دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی
    • ● بهره مندی از فایل های رایگان
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه فردی
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه سازمانی
    • ● بهره مندی از مشاوره توسعه کسب و کار
    • ● آگاهی از به روزترین رویدادهای بازار
    • ● اعتبار هدیه 50 هزار تومانی
    0